-------------------------------------------Voor meer foto's kan je steeds https://www.facebook.com/carinegorisphotography bezoeken ---------------------------------------------

zaterdag 8 januari 2011

Soulsister – Wij met z’n twee

Na 25 jaar samen te zijn opgetrokken, weliswaar met een aantal pauzes tussenin, vonden Jan Leyers en Paul Michiels het een goed idee om alleen met z’n twee de Vlaamse theaterzalen aan te doen. Gisteren ging de toer van start in Scherpenheuvel met een eerste try-out. Scherpenheuvel : 800.000 bedevaarders per jaar en een uitverkochte “Egger” voor de steeds grijzer wordende Jan en de steeds krampachtiger-vasthoudend-aan-z’n-jonge imago Paul.

Ik stond versteld van het aantal instrumenten op het podium. Zoveel gerief voor twee mannen? Zouden ze toch hier of daar wat versterking gezocht hebben? Helemaal niet! Jan en Paul bewijzen dat ze op en top muzikant zijn, met z’n twee, het kleine geheime wapen, genaamd Roger, buiten beschouwing gelaten.

Wie is Roger? Roger is de ouderwetse “pick-up” die ze in hun kielzog meenemen en die hier en daar wat muzikale ondersteuning geeft, gekraak inclusief. Het is aandoenlijk als Jan, die de bediener van het toestel is, toch even Paul het kleinood laat aanzetten.

Soulsister kan makkelijk een hele avond hits aan mekaar rijgen, maar gelukkig staan er ook enkele vergeten songs op de playlist. Songs waarvan je denkt l: ach ja, dat is lang geleden dat ik dat nog gehoord heb. De meer bekende nummers krijgen vaak een heel apart jasje, dat net zoals de outfit van Paul, meer dan gegoten zit.

Hoofdzakelijk speelt Jan gitaar (in meerdere exemplaren) en Paul piano maar het duo gaat ook de complete wissel niet uit de weg. Jan aan de piano en Paul aan de gitaar.

De grootste verrassing was wel een song van Lady Gaga. Volgens Jan wou Paul absoluut een song van deze artieste brengen. Er werd gekozen voor “Papprazzi”. Heel mooi gebracht maar op zich toch een inbreuk op het Soulsister repertoire.
Ik stel voor dat Jan volgende keer een song mag kiezen. Ieder om beurt lijkt me niks teveel.

Het is aandoenlijk om ze samen in een echt onderonsje bezig te zijn. Vrij duidelijk dat de muziek altijd de saus zal blijven die deze twee totaal uiteenlopende mensen zal blijven binden.
Ik heb ze zelden zo ‘dicht’ bij mekaar gezien, twee werelden die mekaar op een heel fijne manier tegemoetkomen.

De palylist heb ik niet genoteerd, ik zat te fel mee in hun muzikaal verhaal maar ik wil m’n best doen naar een greep uit mijn geheugen:
Broken – Through before we started – Land of the broken Shadow – Company – Last Call – Locks & Keys – The Way to your heart – Changes – Like a Mountain – Pretty bad news – Downtown – Simple Rule

Voor al wie een fijne muzikale avond wil beleven in het gezelschap van het beste wat we in Vlaanderen te bieden hebben, één adres :
www.soulsister.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten