Anastacia en Naturally 7 krijgen het gezelschap van Ozark Henry en de Nederlandse harpist Remi van Kesteren op het podium van Night of the Proms. Het populaire evenement brengt van 8 tot en met 17 november in het Antwerpse Sportpaleis weer klassiekers over alle tijds- en muziekgrenzen heen.
De tand des tijds heeft geen vat op Night of the Proms, dat voor het 28ste jaar op rij stoeit met klassiek en pop. Ook dit najaar zal het symfonisch orkest Il Novecento o.l.v. Robert Groslot weer op meesterlijke wijze klassieke melodieën verenigen met de grootste popklassiekers, terwijl artiesten van wereldklasse het publiek uitnodigen om mee te dansen, mee te zingen, even weg te dromen en dan weer stevig uit de bol gaan.
"Toppers walsen Sportpaleis plat", “Eén van de allerbeste edities in meer dan een kwarteeuw Night of the Proms”, “De affiche is één van de sterkste in jaren”, “Deze editie wordt de vernieuwing, of spreken we beter van de verjonging, consequent doorgetrokken”... Dit is slechts een greep uit de reacties op Night of the Proms 2011. “Deze positieve commentaren zijn een extra stimulans voor ons om de vernieuwing verder door te trekken. Ook voor de komende editie leggen we de lat weer heel hoog”, aldus organisator Jan Vereecke. Night of the Proms wordt opnieuw een verrassende, swingende en afwisselende reis door eeuwen muziekgeschiedenis. Daarvoor wordt dit jaar een beroep gedaan op zowel de ijzersterke Anastacia, de fenomenale zangstemmen van Naturally 7 en vaste waarde John Miles, als op Ozark Henry en Remy van Kesteren. Nog één grote naam wordt toegevoegd.
Ozark Henry, Vlaams talent van wereldformaat
Met nummers als ‘Sweet Instigator’, ‘Indian Summer’, ‘Rescue’ en ‘Word-Up’ schreef de West-Vlaming Piet Goddaer, die in 1995 uitpakte met zijn alter ego Ozark Henry, tijdloze hits van wereldniveau. Zeer avant-gardistisch waren nog zijn albums ‘I’m Seeking Something That Has Already Found Me’ (1996) en ‘This Last Warm Solitude’ (1998). Zijn grote doorbraak kwam er in 2001 met het meer toegankelijke ‘Birthmarks’. Intelligente popmuziek met klassieke invloeden zou je op het visitekaartje van Ozark Henry kunnen schrijven, zoals hij ook demonstreerde op ‘The Sailor Not The Sea’ (2004) en ‘The Soft Machine’ (2006).
In het najaar van 2010 verscheen zijn zesde studioalbum ‘Hvelreki’, met opnieuw adembenemende muziek die Piet zelf omschrijft als “bijna zichtbare, bewegende landschappen”. Door de beeldende kracht van zijn composities wordt hij ook vaak gevraagd om soundtracks te schrijven voor films, documentaires en tv-series. Van zijn hand is o.m. de muziek van de tv-reeks ‘Sedes & Belli’, van de film ‘Crusade In Jeans’ (naar het boek ‘Kruistocht in spijkerbroek’ van Thea Beckman) en van de documentaire ‘To Walk Again’ van Stijn Coninx.
Donderdag 12 juli treedt Ozark Henry in het Paleis voor Schone Kunsten op met het Nationaal Orkest van België o.l.v. Stefan Blunier. Zijn muziek wordt afgewisseld met werk van Berlioz, Tsjaikovski en Berlioz.
Remy van Kesteren, een harpist met lef
De 23-jarige Nederlander Remy van Kesteren wordt algemeen beschouwd als één van de grootste harptalenten van dit moment. Op tienjarige leeftijd werd hij toegelaten tot het Utrechts Conservatorium, waar hij in 2010 met de hoogste onderscheiding afstudeerde. Hij vervolgde zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam en het Conservatoire National Supérieure de Musique de Paris, waar hij momenteel studeert bij de wereldberoemde harpiste Isabelle Moretti. Al in 2009 werd hij uitgeroepen tot ‘Jong Muziektalent van het Jaar’ en won hij de derde prijs tijdens de 17de editie van het prestigieuze ‘Internationale Harp Concours’ in Israël. Nationale en internationale prijzen werden zijn deel en resulteerden in optredens over de hele wereld.
Van Kesteren soleerde met o.a. het Jerusalem Symfonie Orkest en het Nederlands Kamerorkest, dat hem op zestienjarige leeftijd begeleidde tijdens zijn debuut in het Concertgebouw te Amsterdam. Een jaar daarvoor speelde hij tijdens de doop van Prinses Amalia en trad hij op in de Carnegie Recital Hall te New York. Met twee andere jonge musici richtte hij onlangs trio42 op, een in de kamermuziek unieke combinatie van harp, viool en saxofoon.
Wat hem inspireert en drijft in de muziek, is “de kracht van een solist die eerlijk en puur speelt zonder concessies of compromissen en met een grote mate van risico en lef”, legde Remy van Kesteren vorig jaar uit aan ‘Trouw’. Remy heeft alvast het lef, de looks en het meesterschap om de aandacht te vestigen op een uniek instrument dat nooit eerder op Night of the Proms in de schijnwerper stond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten