-------------------------------------------Voor meer foto's kan je steeds https://www.facebook.com/carinegorisphotography bezoeken ---------------------------------------------

maandag 12 december 2011

Groenten uit Balen - Koen De Bouw

Eén acteur willen we graag extra belichten uit deze film. Niet dat hij een hoofdrol speelt, integendeel. Koen De Bouw vertolkt de rol van Mijnheer Verheyen, vader van de student die verliefd wordt op Germaine (Evelien Bosmans)
Koen is een jongen uit onze wijk. We zijn van dezelfde generatie en ik herinner mij de jongen die stil in de kerk naast zijn ouders zat.
Een onopvallende leeftijdsgenoot die niet naar de wijkschool ging en waardoor we niet echt lief en leed deelden.

Nee, ik kan dus geen sappige anecdotes vertellen over de jaren '70 maar ik moet wel toegeven dat het heel bijzonder is om hem op het grote witte doek te zien. Toen ik hem jaren geleden voor het eerst aan de andere kant van de camera zag acteren, had ik echt zoiets van 'dat kan niet'. Iemand van 't Schorvoort is iemand van ons en niet iemand die tot de crème de la crème van de Vlaamse acteurswereld hoort. Hij dus duidelijk wel!

Een onverklaarbaar gevoel van trots overvalt me steeds telkens hij in één of andere Vlaamse kaskraker zijn opwachting maakt. "Groenten uit Balen" heeft nog dat extraatje meer. Hij draait de knop om en ventileert in feilloos turnhawts wat er op zijn script staat. Het is aandoenlijk echt en zo dichtbij. Idem dito voor die andere klepper Crets, nog eentje uit de hoofdstad van de Kempen. Ook bij hem komt ons eigen dialect als een spraakwaterval uit zijn strot. Heren, we zijn neuskrullend fier op jullie. In een verhaal als dit je eigen geschiedenis kunnen spelen moet ongeloofelijk bijzonder zijn.

And the Oscar goes to.... the boys from Turnhawt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten