-------------------------------------------Voor meer foto's kan je steeds https://www.facebook.com/carinegorisphotography bezoeken ---------------------------------------------

woensdag 20 januari 2016

Will Tura - Klein Geluk

Onze “keizer van het Vlaamse lied” Will Tura is terug met een geweldig nieuw full-album, vol nieuwe liedjes. Op ‘Klein Geluk’ prijken 12 nummers, in verschillende genres die Tura op meesterlijke wijze zich eigen maakt. “Muziek is veel te mooi om je maar tot één genre te beperken”, zegt Tura zelf. “En daarom presenteer ik al die prachtige stijlen waar ik zo van houd op dit album. Jazz, rock, croonermuziek, country, chanson,…Ik heb me volledig uitgeleefd.”
Samen met producer Steve Willaert dook Will afgelopen maanden de studio in. Verschillende bevriende artiesten werkten ook mee aan teksten en composities, zoals onder andere Stijn Meuris en Helmut Lotti.The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band nam dan weer de begeleiding voor zich op de titelsong van het album ‘Klein Geluk’.
Bij de cd ‘Klein Geluk’ zit ook een bonus-dvd, met daarop het fantastische verjaardagsconcert dat Tura afgelopen zomer gaf in Veurne om zijn 75ste verjaardag te vieren. Het concert werd live uitgezonden op Eén en Radio 2. Op Eén haalde het concert maar liefst 800.000 kijkers!

TRACKLIST
1.         Viva La Vida 
2.         Waarom Sta Je Stil   
3.         Route 66       
4.         Valentijn       
5.         Klein Geluk   
6.         Als ik Ooit Voor Jouw Deur Zou Staan     
7.         Blijf Bij Mij    
8.         I Love Rock “n Roll  
9.         Niemand Doet Mij Zo Goed
10.       Reis Naar De Sterren          
11.       Als Je Iets Doet, Doe Het Goed      
12.       Wat Een Vader Geven Kan 


Track by Track – ‘Klein Geluk’
Door Will Tura
1.       Viva la vida
“Deze compositie zat al langer in mijn hoofd maar pas toen ik het nummer speelde met een Latin-sfeer wist ik dat het goed zat. Latin muziek straalt steevast een positieve sfeer uit, persoonlijk krijg ik altijd zin om te dansen wanneer ik latin music hoor. En tijdens het componeren van deze melodie was dat niet anders. Aan tekstschrijver Jo Piers heb ik dan ook gevraagd dat in de tekst “het leven vieren, eren” centraal zou staan. Het leven is niet altijd even gemakkelijk, verdriet en afscheid horen er spijtig genoeg bij, maar toch moet je proberen van ieder moment te genieten.”
2.       Waarom sta je stil
“Stilstaan is bij mij nooit echt een optie geweest. Ik kijk altijd vooruit, zeker wat mijn vak betreft, maar af en toe moet je stilstaan bij je persoonlijk leven. Hoe ouder dat je wordt, hoe meer je “kijkt” naar hoe de generaties na jou hun leven leiden. Toen Jan Savenberg me deze tekst voorstelde zei hij: “Jongere generaties durven dromen en die dromen ook na te jagen maar ze leven sneller en verwachten soms te veel. Maar je kunt geen dromen bereiken zonder er af en toe voor te vechten. Ook relaties kennen hun ups en downs maar dat betekent niet dat je al te snel moet opgeven.”
3.       Route 66
“Country met een portie cross-over muziek, dat is “Route 66”. Al heel mijn carrière heb ik mijn liefde voor country muziek nooit weggestoken, ook al weet ik dat dit in Vlaanderen geen gemakkelijk genre is. Maar eerlijk gezegd, daar trek ik me eigenlijk niets (meer) van aan. Als je country muziek in de cd-speler van je wagen opzet, dan gebeurt er iets, althans met mij, ik begin te cruisen, af en toe remmen want uit enthousiasme van deze muziek durf ik het gaspedaal wel eens te hard induwen. De jonge, getalenteerde songwriter Stefaan Fernande stelde me dit nummer voor met country invloeden en ik was dan ook meteen voor deze song gewonnen.”
4.       Valentijn
“Iedereen weet dat ik hou van melodische composities en vaak past daar een romantische tekst op. Het heeft even geduurd vooraleer er een passende tekst op deze compositie kwam. Toen ik deze tekst kreeg, zat het helemaal goed, de sfeer van de tekst vond ik helemaal passen bij de melodie. En neen, dat de titel “Valentijn” is, is helemaal geen commerciële beslissing. Ik draai al even mee in de muziekwereld, dan had ik dit al eerder kunnen bedenken. Maar ik doe het nu rustiger aan en ik denk dat ik in al die jaren nooit veel tijd heb gehad om veel aandacht aan feestdagen te geven. Maar onlangs las ik één van de legendes over Valentijn (zie hieronder legende) en toen besefte ik het volgende: in de huidige wereld waarin geweld en haat alsmaar meer de bovenhand krijgt, kan je maar beter iedere reden om de liefde te eren en extra aandacht te geven driedubbel vieren. En persoonlijk draag ik dit nummer graag op aan mijn vrouw Jenny.”
(Volgens de legende kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer, en huwde het stel. Al gauw kwamen meer paren met hetzelfde verzoek. Hij werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer moest verschijnen, probeerde hij die te bekeren. Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari, maar welk jaar het was, is onduidelijk. Voordat het vonnis werd uitgevoerd, zag Valentijn nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen; Van je Valentijn, stond erop.)
5.       Klein Geluk
“Doorheen mijn carrière is het zelden gebeurd dat ik een tekst opgestuurd kreeg waarbij ik dan een melodie bij componeerde. Het omgekeerde was doorgaans de norm. Maar toen Johan Verminnen me deze tekst doorstuurde, gebeurde er iets uitzonderlijks: een dag later had ik de muziek gecomponeerd. En niet veel later, tijdens de uitwerking van dit nummer kreeg ik te horen dat de topband The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band graag de begeleiding voor dit nummer wilde doen. Tja, dat is dan voor mij geen klein geluk meer maar een groot geluk. En ik hoop altijd dat mijn muziek mijn publiek wat “klein geluk” zal bezorgen want dat is dan opnieuw mijn groot geluk.”
6.       Als ik ooit voor jouw deur zou staan
“Ik heb wel eens de kritiek gekregen om met mijn muziek geen “politiek” statement te maken. Ten eerste denk ik dat er genoeg bevoegde mensen zijn die daar veel beter in zijn als ik en ten tweede heb ik altijd gezegd dat ik op mijn manier probeer mensen samen te brengen, door met hart en ziel iedere avond op de bühne het beste van mezelf te geven. Ik zing over liefde en verdriet, twee universele gevoelens en af en toe sluipt daar een extra boodschap bij, zoals in “Als de muren konden praten” of “Vrede”. Dit nummer kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, ik laat daar iedereen vrij in maar zelf draag ik het op aan alle mensen die vandaag zonder een dak boven hun hoofd moeten leven.”
7.       Blijf bij mij
“Helmut Lotti en ik hebben een keer afgesproken. Hij liet me zijn versie horen van “Hoop doet Leven”. Ik was razend enthousiast, als componist is het altijd genieten als je een andere artiest een eigen interpretatie van je compositie hoort brengen. En dan laat ik hem een compositie van mij horen waar ik maar niet de gepaste tekst op vind. Typisch Helmut, meteen to-the-point: “Will, ik wil hierop tekst schrijven, tegen wanneer heb je het nodig?” Ik krijg de tekst, en geen twijfel mogelijk, deze was perfect wat ik met deze compositie wou uitdrukken. Ik zing het voor iedereen die weet hoe kostbaar ieder moment in het leven is en tja, ik denk dat iedereen weet aan wie ik dacht toen ik het in de studio inzong. Jenny... voor altijd.”
8.       I love rock “n roll
“Ik ben opgegroeid met croonermuziek: Ted Heath, Duke Ellington, etc. Maar ik herinner me nog de eerste keer dat ik “Jailhouse Rock” van Elvis op de radio hoorde. Rock “n roll van de eerste generatie. Toen wist ik dat als ik een carrière in de muziek zou kunnen opbouwen, mezelf nooit zou beperken tot één genre. Ik houd teveel van muziek om me in één hokje te laten duwen. Dat de buitenwereld dit soms wel eens deed, stoort me al lang niet meer, ik weet wel beter en mijn publiek weet dat ook en dat is uiteindelijk het belangrijkste voor mij. En dat ik altijd mijn muzikale horizonten heb willen verbreden heb ik te danken aan de rock “n roll van het eerste uur. Dit nummer is mijn ode.”
9.       Niemand doet mij zo goed
Soms componeer je een nieuwe melodie waarvan je voelt dat de basis goed zit, maar dat er ergens iets ontbreekt. En dan geef je het uit handen aan een muzikaal genie zoals Steve Willaert (tevens producer van dit album en verantwoordelijk voor alle arrangementen) en dan krijg je een fenomenaal arrangement, helemaal in de jazzy swing sfeer waar ik van hou en dan klopt het hele plaatje. Dus Steve, bedankt, bedankt!”
10.   Reis naar de sterren
“Ik heb het al vaker gezegd: “Stijn Meuris ben ik eeuwig dankbaar, want dankzij zijn versie van “Arme Joe” kreeg ik plots erkenning als componist van de rock-scène. Inmiddels kennen we elkaar persoonlijk en hebben we al meerdere keren samen op het podium gestaan. Maar doorheen de jaren hebben we nooit samen een nieuw nummer gemaakt. Toen ik aan het album bezig was, zei mijn dochter me plots: “Waarom vraag je Stijn niet eens voor een tekst? Ik denk wel dat dit zou klikken”. Stijn, iemand die er altijd helemaal voor gaat, is meerdere keren thuis komen “jammen” om aan het nummer te werken. Ik heb hier heerlijke herinneringen aan, zo ook mijn vrouw Jenny die grote fan is van “Stijn en het heelal”. Zo heeft ze er een aantal keer voor gezorgd dat Stijn later dan voorzien bij ons thuis kon vertrekken. Ze bleven maar doorpraten over satellieten, kometen en sterren... En daarom was ik dan ook zo tevreden over Stijn zijn prachtige tekst, het is heel persoonlijk voor mij.”
11.   Als je iets doet, doe het goed
“De titel klinkt op “t eerste zicht als een opmerking in je rapport, en geloof me maar dat ik ervaringsdeskundige ben op dat gebied. Maar eigenlijk is dit in eerste instantie één van mijn eigen motto”s: ik heb er altijd naar gestreefd om nooit iets half en half te doen. Ofwel ga ik ergens de volle 100% voor, ofwel helemaal niet. En weten dat je je altijd helemaal hebt gegeven maakt van mij vandaag een gelukkig man. Dus zie dit lied maar als een tip voor het leven. Deze compositie lag al een tijdje in mijn schuif. Steve en ik hebben er lang over gediscussieerd, maar nu zijn we zeer tevreden met het resultaat.”
12.   Wat een vader geven kan
“Mijn dochter zei wel eens: “Zeg papa, destijds heb je ooit het nummer “David mijn zoon” geschreven. Heb je eigenlijk ooit een nummer voor mij geschreven?” De eerste keer dat ik Sandy een demo van dit nummer liet horen, begonnen we beide én te lachen én te huilen... “Zeg papa, dat had je 20 jaar geleden moeten schrijven... Ik ben ondertussen toch écht wel volwassen! Ik ben zelfs getrouwd.” Maar ik denk dat alle vaders zich hier wel in kunnen herkennen... Je laat je kinderen gaan, maar telkens ze “thuis” langskomen en je een dikke knuffel geven, hoop je als vader een klein beetje dat je de klok kon terug draaien.” 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten