Dat de muziek van de jaren negentig tijdloos is, werd zaterdagavond nog maar eens duidelijk in een bomvolle Hasseltse Ethias Arena. Voor de 8ste keer op rij weerklonken de typische 90’s beats, hits en klassiekers, vakkundig aan elkaar gemixed door Ward. Heel wat jongeren – die de 90’s zelf niet meer actief hebben meegemaakt – genoten van de optredens van de voormalige tienersensatie Hanson, rapper Peter Andre en het hardcore collectief Human Resource. Ook de Belgische inbreng van 2 Fabiola, Virtual Zone en de herrezen Natural Born Deejays, konden op veel bijval rekenen.
De muziek van de jaren negentig is 25 jaar na de start actueler dan ooit. Heel wat muziekproducers laten in hun nieuwste producties stevige 90’s invloeden binnensluipen.Ook een grote jongerengeneratie – die de 90’s zelf niet meer hebben meegemaakt – ontdekken dankzij Q-Music (De Top 500 Van De 90’s) en het internet, de muziek van weleer. “Het aanhoudende succes van de 90’s vertaalt zich inmiddels in een nieuwe lichting 90’s jongeren die helemaal opgaan in de muziek van weleer. Twintigers, begin dertigers, die onder impuls van hun vrienden en het internet, in contact zijn gekomen met de 90’s. Het resultaat is dat wij die nieuwe generatie jongeren op I Love the 90’s in groten getale mogen verwelkomen”, zegt Kris Bloemen namens organisator Benelive Entertainment.
Internationaal
Voor het 8ste jaar op rij, heeft een bomvolle Ethias Arena ervoor gezorgd dat I Love the 90’s – The party zich opnieuw mag bekronen met de titel van grootste 90’s party van Europa. Het festival heeft niet alleen aantrek van een nieuwe generatie 90’s jongeren, ook de internationaliseren is een feit. “Onze bezoekers komen werkelijk uit alle uithoeken van de wereld. De Nederlanders, Fransen en Duitsers waren in het verleden al op de afspraak. Sinds dit jaar mogen we ook Italianen, Portugezen Australiërs, Brazilianen en Ijslanders verwelkomen waarmee de mondialisering van I Love the 90’s een feit is”, klinkt het bij de organisatoren.
De sfeer zat er al vroeg op de avond in dankzij resident-deejay Ward, die met sterke 90’s mixen het publiek moeiteloos wist te bespelen. Urban Cookie Collective (‘The key, the secret’) en Twenty 4 Seven (‘Slave to the music’) waren ideale openers. Voor het eerste echte vuurwerk zorgde 2 Fabiola, die hun piano hit ruilde voor hun grootste 90’s hits als ‘Lift Me Up’, ‘Freak Out’, ‘Play This Song’ e.v.a. Eén uitzondering in de 2 Fabiola setlist, was hun nieuwe versie van ‘House Of Doom’, een nummer dat in ’99 nog een groot succes was voor Patje Krimson en z’n toenmalige muziekformatie Nunca. Eind maart kwam de nieuwe versie officieel uit als ILT90’s anthem en inmiddels is de single ook internationaal getekend door een aantal toonaangevende labels.
Iets na middernacht kreeg het vrouwelijke publiek een paar echte 90’s hotties geserveerd. De Britse rapper Peter Andre – een van dé sekssymbolen van de jaren negentig – mag dan wel wat jaren ouder zijn, aan podiumervaring en présence heeft hij nog niet ingeboet. Bij zijn monsterhit ‘Mysterious Girl’ hing het Hasseltse publiek gedurende het ganse nummer aan z’n lippen.
Veel animo was er ook voor de voormalige Amerikaanse tienersensatie Hanson, die je gerust kan omschrijven als de One Direction van de jaren negentig. In 1997 scoorden de drie broers Zach, Taylor en Isaac Hanson een wereldhit met het aanstekelijke ‘MMMBop’. Het nummer stond wereldwijd op nummer één in meer dan 27 landen, waaronder België. Ook de opvolgers ‘Where’s The Love’ en ‘I Will Come To You’ waren eveneens dikke hits. Op I Love the 90’s zorgde Hanson voor een stunt en brachten ze hun hits met begeleiding van hun eigen live band. Meteen ook een mooi bewijs van het uitzonderlijke talent dat de broers Hanson bezitten.
De vroege zondagmorgen werd muzikaal ingekleurd door hardcorde formatie Human Resource (‘Dominator’) én de Belgische bands Virtual Zone en Natural Born Deejays.Vooral deze laatste zorgde voor muzikaal vuurwerk en stapte na een periode van zes jaar muzikale inactiviteit terug op het podium. Alle handen gingen dan ook moeiteloos in de lucht toen ‘A Good Day’ werd ingezet.
Om iets voor vier uur speelde Ward z’n laatste 90’s knaller en zetten de laatste feestvierders nagenietend de terugweg in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten