-------------------------------------------Voor meer foto's kan je steeds https://www.facebook.com/carinegorisphotography bezoeken ---------------------------------------------

zondag 16 december 2012

Günther Neefs 21 jaar Ver

Zaterdagavond in 't Schaliken in Herentals.
Günther Neefs staat op het menu met zijn theatertour "Günther Neefs 21".
In deze theatershow blikt hij terug op dit rijke verleden aan de hand van 21 sfeervolle beelden en een selectie van 21 mooie Nederlandstalige liedjes.
Günther heeft het geluk om met de beste Vlaamse liedjesschrijvers in zee te kunnen gaan. Jan Leyers, Frank Vander Linden, Ronny Mosuse, Bart Peeters en Hugo Matthysen zijn niet de minsten. De prachtige beelden op de achtergrond met de nodige tekst en uitleg over de songs waren zeker een absolute meerwaarde. Het was een fijne ontspannen avond en zeker een aanrader voor wie van het "betere" Vlaamse lied houdt.

Onderstaand het cursiefje dat ik vorig jaar schreef :

We waren in Oostenrijk tijdens de kerstdagen, zoveel jaren geleden, toen ons plots het bericht bereikte dat Louis en zijn vrouw waren omgekomen in een auto-ongeluk. Ik was toen nog heel erg jong en wist niet exact over wie het ging maar het voelde als iemand van heel dichtbij, een streekgenoot, zoveel was duidelijk.
Later ben ik gaan luisteren naar de man die uit mijn geboortestreek kwam en ontdekte ik een pure warme en tegelijk diepe stem. Ik herinner me de verhalen van mijn pa die indertijd bij de ouders van Louis in Gierle kwam. Zijn songs blijven ook nu nog voor de volle 100% overeind en de stem die in wezen niet meer kan rijpen, heeft toch een melancholische draai gekregen net alsof de jaren op zijn teller nog onverwijld meedraaien. Zijn zus maakte naar aanleiding van de verjaardag van zijn overlijden een heel mooi boek met als titel “Er zal altijd een zon zijn”.
Toen Günther zijn carrière begon herkende ik die warme toets in zijn stem die net iets zachter is dan die van zijn vader. De ex-autoverkoper staat nu 21 jaar later met een nieuwe cd in de kijker. Hij heeft een smaakvolle hoes gekozen en liet zich inspireren door de beste tekst -en muziekschrijvers uit ons Vlaamse landje.
De ballad die Leyers & Vander linden voor hem schreven, is een echt pareltje geworden. De rest van de cd moet ik nog ontdekken. Het voelt heel vertrouwd, terwijl hij nooit in de streek heeft gewoond. Hij is en blijft natuurlijk de zoon van zijn vader.
Ik zag Neefs Jr. ooit bij een bijeenkomst van Make-A-Wish. Hij was daar samen met zijn gezin en ging ongelofelijk liefdevol om met de kleine kankerpatiëntjes. Het ging door merg en been, de aandacht, de warmte, de tijd die hij hen schonk. Mijn idee was gevormd : deze man is een warm iemand met het hart op de juiste plaats.
Deze zomer nog zag ik hem aan het werk in Oostende, in openlucht, samen met twee andere kleppers van formaat. Günther kwam het publiek in en vroeg me een zin uit “Wonderfull World” mee te zingen.
Hoe kon hij weten dat hij de cirkel hiermee helemaal rond maakte?
We waren weer in dat dorp in de Kempen bij Louis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten