-------------------------------------------Voor meer foto's kan je steeds https://www.facebook.com/carinegorisphotography bezoeken ---------------------------------------------

dinsdag 8 mei 2012

Jan Leyers presenteert Zomergasten

'Er waren al duizenden namen gepasseerd, maar de mijna was er niet bij.' Jan Leyers beseft dat het voor velen een verrassing is dat hij de nieuwe presentator van Zomergasten wordt.

Jan Leyers wordt de nieuwe presentator van het VPRO-programma Zomergasten. Dat werd gisteren bekendgemaakt in De Wereld Draait Door.
Het is voor het eerst in het bijna 25-jarig bestaan van Zomergasten dat de presentator geen Nederlander is. Bij zijn voorgangers zijn onder meer Adriaan Van Dis, Connie Palmen, Freek de Jonge en Joris Luyendijk.
De vorige zomers presenteerde Jelle Brandt Cortius. Toen die bekend had gemaakt dat hij niet aan een derde seizoen zou beginnen, gonsde het in Nederland van de namen van zijn mogelijke opvolgers.
'Ik denk dat er duizenden namen zijn genoemd en gegokt, maar de mijne was er nooit bij', vertelde Jan Leyers in De Ochtend.
In het VPRO-programma Zomergasten wordt een centrale gast drie uur lang geïnterviewd aan de hand van televisiefragmenten die door hem gekozen zijn.
Drie uur is behoorlijk lang, weet Leyers. 'Het allereerste programma dat ik op tv deed was De Zeven Hoofdzonden. Toen praatte ik een uur tot anderhalf uur met een gast. Dit is het dubbele daarvan. Dat voelt aan als een redelijke marathon.'
Ook het feit dat het programma wordt opgenomen zonder studiepubliek vindt hij heel apart. 'Een beetje abstract eigenlijk.'
Gisteren vertelde Jan Leyers al hoe hij reageerde op het aanbod: 'Ik was volledig overrompeld door de vraag om dit jaar Zomergasten te presenteren. Alsof je wordt opgeroepen voor de nationale ploeg. Zomergasten heeft ook in Vlaanderen een legendarische reputatie. Het is hors catégorie. Om mijn zenuwen in bedwang te houden probeer ik niet te denken aan de indrukwekkende lijst van mijn voorgangers. Maar ik voel toch vooral opwinding. Ik geloof niet dat ik al ooit eerder zo hard naar iets heb uitgekeken.'
Wie dit jaar de centrale gasten worden, wilde Leyers nog niet kwijt. Ook niet of er een Vlaming zal bij zijn.
De eerste uitzending is op 22 juli.
Leyers werd bekend als lid van het duo Soulsister, dat in 1988 de internationale hit ’The way to your heart’ uitbracht. Eind jaren ’90 begon hij met televisie maken, waaronder de culturele talkshow De Nachtwacht, een reeks reisdocumentaires (De Schaduw van het kruis, De Weg naar Mekka...) en het boekenprogramma Iets met boeken, dat ook door de VPRO werd uitgezonden.
Voorgaande edities van Zomergasten werden gepresenteerd door Peter van Ingen (1988 t/m 1995), Freek de Jonge (1996), Wim T. Schippers (1997), Hanneke Groenteman (1998), Adriaan van Dis (1999 t/m 2002), Joost Zwagerman (2003 en 2004), Connie Palmen (2005), Joris Luyendijk (2006 en 2007), Bas Heijne (2008), Margriet van der Linden (2009) en Jelle Brandt Corstius (2010 en 2011).
Bron : De Standaard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten